Summary
The purpose of our study was to develop and prepare aortocoronary prostheses, tcst
them experimentally in multivascular and coronary reoperations in case of missing
autologous grafts and to use them for shunt operations in cardiac surgery.
Human vein or bovine sacral artery were used for preparing aortocoronary prostheses.
As for metrics of 9-14 Charr. and alength of 20-30 cm were obtained. Aortocoronary
prostheses were preformed according to the coronary configuration for left descending
artery, circumflex artery and right coronary artery. Aortocoronary prostheses meet
the conditions of desantigenicity, sterility, athrombogenicity, tightness and high
tensile strength, tear propagation strength, bursting pressure and shrinkage temperature.
Experimental testing was performed in dogs in aortofemoral and aortocoronary positions.
Infections did not occur. The healing process and structural changes of aortocoronary
vascular prostheses (grafts) were examined histologically and evaluated by means of
scanning electron microscopic examinations. Athrombogenicity and healing-in without
inflammation and calcification were proved.
Zusammenfassung
Aortokoronarer Gefäßersatz und experimentelle Erprobung aortokoronaren Gefäßersatzes
für Mehrgefäßprozesse, koronare Reoperation mit fehlender autologer Transplantation
und Anwendung des Gefäßersatzes bei Shunt-Operationen in der Herzchirurgie waren das
Ziel. Die Materialgewinnung für die Herstellung des aortokoronaren Gefäßersatzes erfolgte
aus humanem Venenmaterial oder aus boviner Arteria sacralis. Eine Metrik von 9-14
Charrière und 20-30cm Länge wurden erreicht. Es wurde eine Vorformung des aortokoronaren
Gefäßersatzes entsprechend der Herzkranzgefäßkonfiguration nach RIVA, RCX and RCA
vorgenommen. Weiter erfüllte der Gefäßersatz die Bedingungen der Desantigenität, der
Sterilität, der Athrombogenität, der Dichte und hoher Zugfestigkeit, der Weiterreißfestigkeit,
des Berstungsdruckes und der Schrumpfungstemperatur. Die experimentelle Erprobung
erfolgte im Hundetierversuch in aortofemoraler und aortokoronarer Position. Infektionen
traten nicht auf. Der Ein- und Umbau des aortokoronaren Gefäßersatzes wurde histologisch
und rasterelektronenmikroskopisch beurteilt. Athrombogenität, entzündungsarmes Einwachsen
und Kalkfreiheit wurden nachgewiesen. Der aortokoronare Gefäßersatz war bei humaner
Vene zu 87% und bei boviner Arteria sacralis zu 90% nach 12 Monaten offen.
Key words
Aortocoronary bypass - Grafts - Desantigenicity - Athrombogenicity - Grafts production